Tips om eerder te kunnen slapen

zaterdag 23 augustus 2014


Je kent het wel; je kunt niet slapen. Morgen heb je een proefwerk waar je zo hard voor hebt geleerd, en omdat je niet kunt slapen, kun je ook moeilijker uit je bed komen. Wat betekend dat je je s'ochtends moet haasten en misschien wel te laat komt. Omdat ik over een week naar school moet, en
de meeste scholen al begonnen zijn, leek het me handig om een tip-artikel te maken over hoe je
sneller, en beter kan slapen. Enjoy!


1. Zet je elektronica uit/zachter
Als je sneller wilt slapen en beter wilt slapen is het verstandig om een uur voordat je naar bed gaat geen elektronica te gebruiken. Natuurlijk weet ik dat het erg moeilijk is en ik het zelf ook niet doe (het is nu namelijk 00:57 en ik ben op mijn ipad dit artikel aan het typen) maar als je dat dan toch niet doet, zoals ik, zet dan de helderheid zachter. Ik weet dat dit met erg veel toestellen kan. Zo maakt je lichaam een stofje aan en dat slaap je sneller als dat je net in het felle licht hebt gezeten.

2. Dim het licht
Eigenlijk is dit een beetje een aanvulling aan de helderheid van je apparaten. Een halfuurtje voor
je naar bed gaat raad ik je aan om de lichten in je kamer te dimmen. In mijn kamer heb ik een heel erg fel licht en die kan ik niet dimmen. Wat ik dan doe; ik doe 2 kleinere, zwakkere lichtjes aan. Zo is het toch een stuk minder als dat ik mijn felle lamp aan doe.

3. Ga lezen
Lezen is voor mij erg rustgevend. Daarom doe ik dit ook er graag voor ik ga slapen. En ik zorg daarbij ook dat ik in een ontspannen houding lig. Ik dim mijn licht, en consentreer me op het boek.

4. Denk aan wat je deze dag allemaal voor leuks hebt gedaan.
Het is heel erg frustrerend als je gaat denken aan wat voor stomme dag het vandaag was, of wat het morgen gaat worden. Ik vind het fijn als ik kan denken aan wat voor leuke dingen ik heb gedaan. Zoals vandaag heb ik geshopt en heb ik 2 superleuke broeken gekocht, waarvan ik er eentje morgen aan ga doen. Maar wat je nou dus niet moet gaan doen is je heel erg verdiepen in wat je morgen nou aan gaat doen. Dan kraken je hersenen en dat wil je natuurlijk voorkomen.

5. Luister naar je ademhaling
Ikzelf word hier heel erg rustig van, en ook ga je hierdoor dieper ademhalen, waardoor je erg
ontspannen word en weer sneller in slaap valt. Als je nou erg snel ademt, en je irriteerd je er erg aan, probeer er dan s'avonds op te conentreren. Natuurlijk niet weer te diep, net zoals in de vorige tip.

6. Slaap met een open raam
In een filmpje heb ik gehoord dat de perfecte temperatuur om te slapen 16 graden is. Dus is het winter, zet je raam op een heel klein kiertje en duik lekker onder de dekens. De frisse lucht zal je beter doen slapen. Als het nou zomer is, raad ik je ook aan om het raam open te doen. s'Avonds waait het altijd wel wat en die briesjes komen dan via het kiertje in jouw kamer, en zo krijg je het ook minder snel warm. Het is ook handig om dikke en dunne dekens aan te schaffen, zodat je in de winter niet ligt te bibberen en in zomer niet ligt te zweten. Ook pyjama's in verschillende diktes kunnen daarbij helpen.

7. Ruim je kamer op
Ja, als je kamer schoon en opgeruimd is, is je hoofd ook niet zo vol. Dus ruim je kamer eventjes op, al is het alleen maar rond je bed.

8. Haal een frisse neus
Een frisse neus halen helpt ook heel erg. Heb je een hond, laat hem dan nog even uit. Dat is goed voor je hond en voor jou. Als je een frisse neus gaat halen, probeer dan even nergens aan te denken, alleen aan positieve dingen, zo maakt het je hoofd licht van gedachten en word je vrolijker. En als je vrolijk slaapt, word je ook vrolijk wakker.

9. Ga voor dat je naar bed gaat onder de douche of in bad
Dit is zo rustgevend! Echt een van mijn ultieme tips als je slapeloze nachten hebt. Smeer je lekker in met je lievelings body lotion en was je haar. Zo ga je lekker fris en fruitig je bed in, en ruik je
natuurlijk ook lekker. Probeer wel voor een iets rustgevendere geur te gaan, dus niet zo'n geur waar je weer helemaal hyper van word. Ik houd zelf heel erg van een notengeur voor ik ga slapen en geen erg zoete geur.

10. Probeer zo veel mogelijk te doen wat je wilde doen
Als je s'avonds in bed ligt en denkt "Ohhh dit wil ik nog doen en dat moest ik nog doen en dat moet ook nog gebeuren", daar word je niet rustig van. Als het nou niet gelukt is en je hebt de hele dag gerelaxt, denk dan van "ik doe het morgen wel, vamdaag was even een dagje voor voor mij". En ga dan niet meer denken aan de dingen die je morgen moet doen.

Dit waren dan alle tips, ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben. Ik ben twee uur met dit artikel bezig geweest, en ik heb het op mijn iPad geschreven, dus sorry als er aardig wat typefouten inzitten, maar ik wil jullie ook niet teleurstellen, en ik wil eigenlijk nu ook wel slapen.

Wat is jouw ultieme tip om beter te kunnen slapen?

❤️ Meghan

2 opmerkingen:

  1. Leuk artikel!

    Ps. zit op tablet, vandaar geen google acc

    Srry dat ik je artikelen tijdje niet gelezen heb, heb het ontzettend druk met school! (Gymnasium)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lezen helpt bij mij in ieder geval erg goed! Handige tips!

    BeantwoordenVerwijderen

Zou je een reactie willen achterlaten? ;D