Profielkeuze ♥ 3E KLAS

dinsdag 6 oktober 2015


Vandaag in dit artikel gaan we het hebben over de profielkeuze. Dat is een keuze op school, die je halverwege je middelbare school moet maken. Voor het Vmbo is dat het tweede jaar, voor de Havo is het het derde jaar en voor het Vwo is het ook het derde jaar. Ik zit nu in de derde en moet die keuze maken. Vandaag ga ik jullie er meer over vertellen, lees snel verder!

Verschillende profielen
-Cultuur en maatschappij: (CM)
Geschiedenis
Maatschappijwetenschappen of aardrijkskunde
Beeldende vorming
Wiskunde C of A
Frans of Duits
-Economie en maatschappij: (EM)
Geschiedenis
Maatschappijwetenschappen of aardrijkskunde
Economie
Wiskunde A of B
Frans of Duits
-Natuur en gezondheid (NG)
Natuurkunde
Scheikunde
Biologie
Wiskunde B of A
Frans of Duits
-Natuur en techniek (NT)
Natuurkunde
Scheikunde
Biologie of O&O (Hiermee heb je allerlei projecten in groepjes)
Wiskunde B
Frans of Duits

Mijn profielkeuze
Ik zelf twijfel enorm tussen CM en EM. Een aantal dingen weet ik wel zeker, namelijk dat ik voor Frans wil gaan kiezen en voor wiskunde A. Je hebt 3 verschillende soorten wiskunde's. B is het moeilijkst over het algemeen, sommigen mensen zijn beter in B dan in A, omdat B je hebt er andere 'talenten' (zo noem ik het maar even) voor nodig dan voor A. A is makkelijker dan B, meestal dan en C is de versimpelde versie van A. Er is een verschil tussen A & B en volgens mij is dat A meer formules zijn en B meer 'verhaaltjes opgaven'. 

Ik weet dus Frans en wiskunde A, maar dan moet ik nog voor een profiel gaan. Ik heb al eerder gezegd dat ik twijfel tussen CM en EM. Ik wil NT en NG sowieso niet, omdat ik zelf geen genie ben in vakken als scheikunde en natuurkunde. Ik vind geschiedenis altijd erg leuk en biologie, ik wil later niet de medische kant ingaan, dus vandaar. EM heb je over het algemeen meer aan dan aan CM, maar CM vind ik leuker, al heeft EM ook leuke onderdelen, want M&O lijkt me erg leuk, dat kan je er bij kiezen als keuzevak. Je moet namelijk één verplicht keuzevak kiezen. M&O staat voor management en organisatie, daarmee leer je over hoe je een bedrijf moet beginnen en alles wat daarbij hoort. Als ik voor CM ga, dan is het gewoon verstandig om economie er bij te kiezen en dan kan ik dus geen M&O er bij kiezen.

Ik hoop dat je nog iets gesnapt heb van dit lange, hopelijk begrijpelijke verhaal. Ik weet nog steeds niet wat ik ga kiezen. Gelukkig heb ik nog tot de voorjaarsvakantie de tijd om er over na te denken.

Heb jij de profielkeuze al gemaakt en zo niet waar zou jij voor kiezen?

Liefs Maaike

1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar,die keuzes maken! Ik zat op de havo toen ik opeens besloot naar het vmbo te gaan (wegens gebrek aan goede cijfers, haha, oeps) en toen moest ik opeens in no time een profielkeuze gaan maken (iets dat op de havo een jaar later pas had gehoeven). Gelukkig was ik er snel uit en koos ik zonder twijfel voor economie. Veel succes met je keuze, neem rustig de tijd om erover na te denken. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Zou je een reactie willen achterlaten? ;D